Hans Alink

Hans Alink: percussie, mondharmonica, melodica, zang

Hans Alink ( 1951) wisselde zijn stukgeslagen schoenendozen in 1967 in voor een echt drumstel. Dat was de start van een lang gevarieerd muzikaal tijdperk. Zeker in die periode was bluesmuziek erg in opkomst en dus de eerste formaties waarin hij speelde hadden veel nummers van Peter Greens Fleetwood Mac op het repertoire staan. In het stukje tekst van René de Lange is duidelijk te lezen hoe dat allemaal ontstond. Legendarisch was de gele sticker op Hans’ drumstel met de tekst ”ik rotsooi maar wat aan!”


Dead Trail

1972_Dead Trail_allemaal_de doorbraak
Dead Trail

 

De formatie Dead Trail werd opgericht in 1970 en kende de luxe van twee managers, die optredens regelden door het hele land. Na 2 jaar kwam een einde aan die samenwerking, omdat de groepsleden gedwongen werden zich te kleden in rare apenpakjes en hun lange haren moesten worden gekortwiekt.

 


 

 

Heavy Heart 1 en 2HeavyHeart 2 (2)

Na Dead Trail drumde Hans in de bluesformaties Heavy Heart 1 en 2,

waar het bluesrepertoire werd uitgebreid. Hans begon zich naast het slagwerk ook meer te richten op mondharmonica en achtergrondzang.

 

 

 

 


Efdjies

Beatkoor Efdjies1 (2)

Beatkoor Efdjies
Efdjies

Van 1969 tot 1979 drumde Hans ook in een “beatkoor Efdjies”, waar hij “genuanceerd” leerde spelen. Een drumstel in een kerk is als een kanon in een stationshal. Dus van stokken naar brushes en van gesloopte vellen (knetterhard hard geluid) naar heel veel dekens in de bassdrum. De tom-tom vellen werden afgeplakt met vilt om als totaal een zo aangenaam mogelijk slagwerkgeluid te verkrijgen in de oren van de kerkbezoekers.


 

Cabaret en Muziektheater

Theatermuziekprogramma Kiertjes Kijken

Muziektheaterproduktie De Hel
Muziektheaterproduktie De Hel

Jan Bal van cabaret Sofokles begon midden jaren 70 met het schrijven van kindermusicals. De muziek daarbij werd geschreven door Maarten Cligge en Lucia Dijkman en werd ook “live” gespeeld tijdens het uitvoeren van die musicals. Zelfs klassieke invloeden zoals van Mozart werden in de popnummers verwerkt. Hans heeft 5 jaar in de musicalband gedrumd. Later werden de nummers in de studio opgenomen met een steeds wisselende bandsamenstelling, om tijd te besparen. Telkens was hij daar bij betrokken en speelde hij naast drums ook andere instrumenten in.

In 1975 richtte hij met kompaan Guido La Rooij Alro Produkties op met als doel jong muzikaal talent een podium te geven. Festivals als “TryOut77 en 78″ werden onder andere georganiseerd in betondorp Amsterdam. In een weekend (2 avonden) werden zowel klassieke als pop optredens verzorgd.

In 1982 was Hans betrokken bij een experiment, dat later muziektheater zou gaan heten. Hij nam niet alleen het slagwerk, harmonica en de backing vocals voor zijn rekening, maar moest ook acteerprestaties leveren. De reacties van het publiek waren heftig en enthousiast, wat later ook werd bevestigd met veel recensies in de dagbladen.


Red Point, Baseline 1 en 2, en That Line, noBigdeal

Baseline 1
Baseline 1
Baseline 2
Baseline 2

 

Van 1983 tot 1992 speelde Hans in diverse rockformaties, zoals Red Point, Baseline 1 en 2, en That Line, waar eigen composities en harmonische vocalen op de eerste plaats stonden. De opkomst van PA-systemen heeft daar ook veel aan bijgedragen, omdat het geluid opeens verzorgd werd door een geluidstechnicus die in de zaal alles goed kon beluisteren en afregelen.

In 1999 schreef Lucia Dijkman het theater- liedjesprogramma “Kiertjes Kijken”. Dit werd uitgevoerd in het Wesopa Theater in Weesp. De band om Lucia heen bestond naast Hans nog uit “twee oude rotten uit het vak” n.l. Rob van Dijk en Raymond Mulder op respectievelijk bas- en leadgitaar (elektrisch en akoestisch). Hans speelde naast het slagwerk ook percussie-instrumenten, harmonica, melodica en bongo’s.

“Ik heb altijd meer gesjouwd met mijn drumstel, dan erop gespeeld”, is een gevleugelde uitspraak van Hans. In 1989 werd de coverband The Beagles opgericht, die 2 jaar lang “gouwe ouwe” speelden uit de “top-40”. Hans speelde voor het eerst geen slagwerk, maar harmonicaden en deed de achtergrond zang. Tijdens deze periode werd het idee geboren om een akoestische band te starten. Met Bart Schomaker en Anco Straatman, twee muzikanten uit die formatie, werd een trio opgericht genaamd nobigdeal, waarin naast gitaar en percussie, het accent op meerstemmige vocalen zou komen te liggen. Daar hadden alle drie de muzikanten een rijke ervaring mee. Van huiskamer tot feestzaal waren opeens nieuwe optreed mogelijkheden, zonder het gesjouw van zware apparatuur.

NoBigDeal
NoBigDeal

Na zijn 50ste verjaardag heeft Hans het drumstel aan de wilgen gehangen. De akoestische meerstemmigheid en het sjouwen met maar 1 klein percussiekoffertje hadden zijn voorkeur gekregen.


 

2015- GoldCase

De cirkel is rond, … want in 2015 kwam Hans zijn oude maatje René de Lange weer tegen, waarmee hij 50 jaar geleden zijn eerste muzikale tonen de ether in slingerde.   . Plannen werden gesmeed om een nieuwe formatie te starten. Samen met Anco Straatman, waarmee hij speelde in nobigdeal, werd het trio GoldCase opgericht.

De hierboven genoemde muziekstijlen en ervaringen garanderen een muzikaal, gezellig, leuk en bijzonder optreden.

 

Terug naar vorige pagina…….